Svar

Hej! Jag ska själv åka iväg som utbytesstudent snart och då till USA. Jag undrar hur det var dem första veckorna. Var det en kulturkrock? Hur kändes det att stiga av planet och träffa värdfamiljen? Hur var första skoldagen och var det svårt att hänga med i början? Tacksam för svar:)
 
Hej! Vad kul att du ska åka snart. De första veckorna var kanske de tuffaste, eller i alla fall för mig för det var mycket att vänja sig vid och hemlängtan då såklart. T.ex att komma till en helt ny skola och inte känna en kotte, att gå från att prata svenska 24/7 till att prata engelska hela tiden, bo hos en värdfamilj som man inte lärt känna jättebra än kanske. Om det var en kulturkrock vet jag inte riktigt men det som förvånade mig var hur trevliga americans är. Man kan liksom gå ute på gatan och nysa så säger en främling ''Bless you'' (prosit) och man får alltid komplimanger haha! Sen är det viktigt att vara trevlig tillbaka så man inte framstår som en rude person som att till exempel säga please eller thank you. När jag steg av planet var jag väldigt nervös för att träffa min värdfamilj men också väldigt excited!! Och första skoldagen var kanske inte den bästa haha och eftersom jag kom tre veckor för sent så hade jag lite att komma ikapp med men alla var väldigt hjälpsamma och såg till att jag hittade till mina klassrum osv. Och när det gäller att skaffa vänner så var inte blyg, var väldigt på och prata mycket med folk även om det kanske inte är så lätt i början! Lycka till med ditt år :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0